KAIKKI SOITTAA – ERILAINEN OPPIJA MUSIIKINOPETUKSESSA
Syyslukukaudella 2017 päättyi vuotta aiemmin alkanut Opetushallituksen rahoittama kehityshankkeemme ’Kaikki soittaa – erilainen oppija musiikinopetuksessa’. Hankkeen tavoitteena oli kehittää opetushenkilöstömme pedagogista ammattitaitoa sekä oppilaitoksen toimintaa niin, että valmiutemme opetuksen yksilöllistämiseen sekä erityisoppijoiden opettamiseen vahvistuisivat. Tämä edistää oppimisen demokratiaa ja luo edellytyksiä lasten ja nuorten tasavertaiselle mahdollisuudelle osallistua taiteen perusopetukseen, jonka arvoperusta pohjautuu tasa-arvon, yhdenvertaisuuden ja kulttuurien monimuotoisuuden kunnioitukselle. Se perustuu käsitykseen jokaisen ihmisen ainutlaatuisuudesta ja arvokkuudesta yksilönä ja yhteisön jäsenenä.
Kouluttajina toimivat musiikin erityispalvelukeskus Resonaarin johtajat Markku Kaikkonen ja Kaarlo Uusitalo. Resonaari on mukana useissa erityismusiikkikasvatuksen, kulttuurisen sosiaalityön ja musiikkiterapian kehittämis- ja tutkimushankkeissa. He tuottavat ja jakavat uutta tietoa ja osaamistaan kaikille erityismusiikkikasvatuksesta kiinnostuneille. He ovat myös luoneet alan moniammatillisen yhteistyöverkoston johon kuuluu yli 300 henkilöä monista ammattiryhmistä Suomesta ja ulkomailta. Mukana on opettajia, musiikkikasvattajia ja -terapeutteja, tutkijoita sekä hoitoalan ammattilaisia.
Hankkeen tulokset
Hankkeen tavoitteiden saavuttamisessa onnistuttiin hyvin. Hankkeen tiimoilta saaduista kokemuksista ja tietämyksestä oli hyötyä myös lukuvuoden 2017–2018 aikana tehdyssä Taiteen perusopetuksen opintosuunnitelmien uudistamisprosessissa opetuksen yksilöllistämisen osalta.
Koulutusta sai koko henkilöstömme ja erityisesti seitsemästä opettajasta koostunut hankkeen ns. ydinryhmä. Hankkeen tiimoilta saimme koulutusta, vierailimme Helsingissä musiikin erityispalvelukeskus Resonaarissa seuraamassa opetusta, teimme soitin- ja nuottihankintoja, omaksuimme uusia opetusmenetelmiä, keskustelimme pedagogiikasta, sekä loimme jatkoa ja yhteistyötä ajatellen hyvät yhteydet Savonlinnassa paikallisiin erityisopetuksen parissa työskenteleviin tahoihin. Opetuksen seuraaminen Resonaarissa ja sen lomassa keskustelu oli valtavan antoisaa, ja ehkäpä paras tapa kouluttaa opettajia työskentelemään erilaisten oppijoiden kanssa.
Termi ”erilainen oppija” on oikeastaan hieman harhaanjohtava, sillä kaikki oppijathan ovat erilaisia – maailmassa ei ole kahta samanlaista ihmistä. Tässä yhteydessä termillä kuitenkin viitataan kehitysvammaisiin, liikunta- ja näkövammaisiin, erilaisista oppimishäiriöistä kärsiviin, mielenterveyskuntoutujiin tai henkilöihin, joilla on toimintarajoitteita motoriikassa tai vuorovaikutuksessa. Uusi tulevaisuudessa kasvava kohderyhmä musiikinopetuksessa voi olla seniorit.
Jokaista oppilasta täytyy opettaa yksilöllisesti. Opettajan tehtävä on löytää kullekin oppilaalle paras oppimismenetelmä. Opettajat ovatkin usein ’kehittäjätyyppejä’. Oppijoiden tyylit ja tavat sekä ymmärtämiseen, motoriikkaan jne. liittyvät piirteet ovat hyvin erilaisia. Silloin täytyy miettiä kuinka löytää mahdollisimman paljon keinoja, joista saisi ratkaisun ko. oppilaalle.
Musiikki on valtava järjestyksen maailma. Sen voi pilkkoa osiin. Se koostuu ’rakennuspalikoiden’ pienoismaailmasta, joita voi koko ajan lisätä ja ne eivät koskaan lopu. Ensin voi opiskella tason 1, jonka jälkeen tason 2 jolla hyödynnämme tason 1 jne. Huippusoittajillakin on ikuisesti haasteita ja se liittyy ihmisen kasvuun. Ihminen tavoittelee, ponnistelee, oppii asian ja nauttii siitä. Sen jälkeen voi oppia taas lisää, uusia haasteita.
Hankkeen kohderyhmällä elämä on usein hyvin kaoottista. Musiikissa oleva järjestys motivoikin heitä suuresti. Järjestyksen ymmärtäminen auttaa jäsentämään maailmaa ja oppiminen on asia numero yksi. Opettajan kaikista vahvin vaikutuskeino on motivointi – miten saan oppilaan treenaamaan kotona tuntien ulkopuolella? Mitä tapahtuu kun oppilas menee kotiin? Periaatteessa opetusmetodeilla ei ole mitään väliä, jos oppilas ei harjoittele.
Mikäli oppilaalla ei riitä keskittymiskyky tai vuorovaikutustaidot, täytyy joskus vain todeta, että tästä ei valitettavasti tule mitään – oppilas ei etene eikä hyödy saamastaan opetuksesta. Silloin voidaan suositella esim. musiikki- tai toimintaterapiaa, joissa tavoitteet ja metodit ovat erilaisia.
Opettajan tehtävä on opettaa ja kehittää oppilaan muusikkoutta. On vain ja ainoastaan keskityttävä oppilaan hyötyyn – auttaa oppilasta parhaimpaan, menemään opinnoissaan niin pitkälle kuin mahdollista ja tarjota korkeatasoista opetusta, jolla on taiteelliset päämäärät. Musiikinopettaja ei kuitenkaan ole terapeutti. Meillä ei ole terapeutin koulutusta, pitkää kokemusta ja ymmärrystä. Soittotunneilla ei myöskään ole tarkoitus leikkiä eikä keskustella, vaan opiskella musiikkia ja soittamista.
Opettajat ovat hyötyneet hankkeen tuomista työkaluista esim. oppitunnin strukturoinnista ja kuvionuoteista. Niistä on paljon apua myös ns. ’normiopetuksessa’. On muodostunut vahva ajatus siitä, että otetaan kaikki erilaiset oppijat vastaan täysin avoimin mielin. Voidaan jopa tehdä niin, että mikäli oppilaalla ei riitä rahkeet esim. sellonsoittoon, laitetaan (vastoin perinteistä toimintamallia) hetkeksi sello sivuun. Kokeillaan soittaa pianoa, bassoa, djembeä, rumpuja, kitaraa, liikutaan vähän, käytetään ääntä – eli aluksi tehdään 90 % muuta kuin soitetaan selloa. Djembe-rumpu tuo mukavasti vaihtelua tunteihin sekä auttaa rytmiikan opetuksessa. Opettajat ovat myös soveltaneet hankkeesta saatuja ideoita sävelten väreistä, kuvaimprovisaatiosta, ostinato-improvisoinnista pianon mustilla/valkoisilla koskettimilla, erilaisista body percussion -rytmiharjoituksista jne. ja kehittäneet omia opetusmateriaalejaan edelleen. Voidaankin ehkä hieman kärjistetysti sanoa ettei ole erikseen mitään mystistä ’erityispedagogiikkaa’ vain pelkkää pedagogiikkaa – opetusta jota jatkuvasti kehitetään.
Kuvionuottimenetelmä
Kuvionuoteissa nuotti-informaatio merkitään konkreettisesti muotojen ja värien avulla. Konkreettisen merkintätavan ansiosta soittaminen onnistuu välittömästi, soittaja kokee onnistumisen iloa ja syntyy into ja motivaatio soittamiseen.
Kuvionuoteilla voidaan merkitä vastaava nuotti-informaatio kuin perinteiselläkin nuottikuvalla; oktaavialat, eri sävelet, sävelten kestot, ylennykset ja alennukset, tauot, sointumerkit sekä tahdit ja kappaleen rakenne.
Koska soittaja hyödyntää soittamisen alkuhetkistä lähtien vastaavaa informaationkäsittelytapaa kuin perinteisellä nuottikuvalla soitettaessa, on kuvionuoteista helppo siirtyä myöhemmin perinteisen nuottikuvan käyttöön mikäli soittajalla on siihen halua ja valmiuksia.
Yhteistyö muiden toimijoiden kanssa
Paikallisista toimijoista pidämme Perhepalvelukeskuksen, Talvisalon koulun pienryhmät, musiikkiterapeutti Marjariitta Almgrenin sekä Itä-Savon Puatti Ry:n tietoisina siitä, että myös erilaisilla oppijoilla on mahdollisuus opiskella Savonlinnan musiikki- ja tanssiopistossa ja opetuksen tavoitteet voidaan tarvittaessa yksilöllistää vastaamaan oppilaan opiskelu- ja oppimisedellytyksiä niin, että hän voi kehittää taitojaan omista lähtökohdistaan.
Musiikkiterapeutti Marjariitta Almgren ohjaa hänen asiakkaanaan olevia lapsia hakemaan meille oppilaaksi, mikäli hän arvioi että opiskelusta olisi hyötyä lapselle ja että oppilas on motivoitunut sekä omaa edellytykset taiteen perusopetuksessa opiskeluun. Samoin muut edellä mainitut toimijat.
Uusi yhteistyökumppanimme on Ammattiopisto SAMIedu. Sieltä saimme kaksi koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinnon harjoittelua tekevää opiskelijaa avustamaan kehitysvammaisten musiikkiryhmäämme. Tämä mahdollisti ryhmän toiminnan laajentamisen. Tähän asti pelkästään laulanut ryhmä aloitti hankkeen tiimoilta kokeilun kuvionuoteilla ja neljällä kosketinsoittimella. Tämä osoittautui menestykseksi ja ryhmäläiset nauttivat päästessään laulamisen lisäksi myös soittamaan! Lisäksi he esiintyivät opiston bändikonsertissa.
Jatkosuunnitelmat
Täydennyskoulutustarve on ilmeinen. Ydinryhmän opettajat toivovat että keskustelua erityisopetukseen liittyvistä asioista voitaisiin käydä säännöllisesti ryhmän kesken, esim. vuoden-kahden välein, niin että paikalla olisi konsultti Resonaarista. Tiimissä voisi jakaa kollegiaalisesti ajatuksia ja miettiä kuinka edetä erilaisissa haastavissa opetustilanteissa. Voisi jakaa kokemuksia, ideoita, onnistumisia, haasteita ja vaikeiden tilanteiden ratkaisuja. Samalla koulutusta voisi järjestää koko henkilöstöllekin. Luontaisen vaihtuvuuden vuoksi ydinryhmästä ja koko henkilökunnasta jää vuosien varrella pois opettajia ja uudet opettajat tarvitsevat koulutusta. Opettajissa on valtava pedagoginen rikkaus. Heillä kaikilla on opettajuus valmiina, tarvitaan vain pedagogisia työkaluja erilaisiin tilanteisiin.
Matti Leinonen
apulaisrehtori / musiikki, Savonlinnan musiikki- ja tanssiopisto
Linkkejä:
Opetushallitus (taiteen perusopetus)
Resonaari (musiikin erityispalvelukeskus)
Musiikkikeskus Empaatti (musiikkiterapiaa / musiikin erityisopetusta Savonlinnassa ja Mikkelissä)
Oppimateriaalikeskus Opike (kuvionuottikirjallisuus ja -tarrat)
Itä-Savon Puatti ry (auttaa, tukee ja neuvoo neurologisia erityispiirteitä omaavia henkilöitä. Jäsenenä ADHD-liitossa, Autismi- ja Aspergerliitossa sekä Aivoliitossa)
Talvisalon koulu (pienryhmät)
Perhepalvelukeskus (SOSTERI)
Ammattiopisto SAMIedu
Savonlinnan musiikki- ja tanssiopiston uusi opetussuunnitelma (kohta 12 ”Oppimäärän yksilöllistäminen)